duminică, 15 februarie 2009

PROGRAMA GEOGRAFIE BAC 2009


I. Statutul disciplinei:

Geografia generală şi Geografia pentru clasa a XII-a: Europa – România – Uniunea Europeană au,
în examenul naţional de bacalaureat 2008, statutul de disciplină opţională.
Proba de examen este scrisă şi se desfăşoară pe o durată de 3 ore.
• Proba “D” vizează Geografia pentru clasa a XII-a: Europa – România – Uniunea Europeană.
• Proba “E” vizează Geografia pentru clasa a XII-a: Europa – România – Uniunea Europeană la
alegere cu Geografia generală (cu conţinuturi selectate din clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a).
• Proba “F” vizează Geografia pentru clasa a XII-a: Europa – România – Uniunea Europeană la
alegere cu Geografia generală.

GEOGRAFIE GENERALĂ – PROBLEME FUNDAMENTALE ALE LUMII CONTEMPORANE
II. Competenţe de evaluat:

1. Perceperea coerentă a elementelor, proceselor şi fenomenelor care definesc mediul
geografic;
1.1 Explicarea principalelor probleme de geografie fizică, umană, a mediului înconjurător şi a
principalelor probleme fundamentale ale lumii contemporane.
2. Raportarea fenomenelor din realitate la un suport grafic sau cartografic;
2.1 Identificarea poziţiei elementelor de geografie fizică, umană, a mediului înconjurător şi a
principalelor probleme fundamentale ale lumii contemporane reprezentate pe hărţi;
2.2 Stabilirea unor relaţii de interdependenţă între elemente reprezentate grafic sau cartografic.
3. Cunoaşterea şi utilizarea corectă a terminologiei specifice;
3.1 Elaborarea unui text corect şi coerent utilizând termeni specifici;
3.2 Elaborarea unui text după un algoritm dat.
4. Explicarea şi interpretarea fenomenelor şi proceselor din mediul geografic;
4.1 Explicarea relaţiilor observabile dintre sistemele naturale şi umane ale mediului;
4.2 Compararea situaţiilor geografice din regiuni date;
4.3 Demonstrarea unor succesiuni şi relaţii cauzale.
5. Aplicarea, în situaţii noi, a competenţelor (achiziţiilor) dobândite anterior;
5.1 Transferul informaţiei dintr-un limbaj în altul, de exemplu din informaţii cantitative (date
statistice) în reprezentări grafice, din reprezentări grafice în text;
5.2 Rezolvare de probleme;
5.3 Caracterizarea geografică a unui teritoriu.

III. Conţinuturi:

CLASA a IX-a
Capitolul 3: RELIEFUL TERESTRU
• Scoarţa terestră ca suport al reliefului: structură şi alcătuire petrografică;
• Unităţile majore ale reliefului terestru
• Agenţi, procese şi forme de relief
• Tipuri de relief – tipuri de relief: fluvial, litoral, glaciar, deşertic (eolian).
Capitolul 4: ATMOSFERA TERESTRĂ
• Alcătuirea şi structura atmosferei – alcătuirea (compoziţia) atmosferei, straturile atmosferei;
• Factorii genetici ai climei
• Masele de aer – circulaţie (dinamică), caracteristici;
• Caracterizarea geografică a tipurilor de climă.
Capitolul 5: APELE TERREI (HIDROSFERA)
• Apele continentale şi oceanice – fluvii, râuri, lacuri, gheţari; dinamica apelor oceanice.

Capitolul 6: VIAŢA ŞI SOLURILE PE TERRA
• Zonele biopedoclimatice – vegetaţie, animale, soluri.

CLASA a X-a

Capitolul I: GEOGRAFIE POLITICĂ

1.1 Statele şi grupările regionale de state
1.2 Harta politică a lumii
Capitolul II. GEOGRAFIA POPULAŢIEI ŞI A AŞEZĂRILOR UMANE
• Dinamica populaţiei
• Bilanţul natural al populaţiei
• Mobilitatea teritorială a populaţiei
• Bilanţul total al populaţiei
• Răspândirea geografică a populaţiei – factori care influenţează răspândirea populaţiei,
densitatea populaţiei, răspândirea populaţiei în latitudine şi altitudine.
• Urbanizarea, dinamica urbană şi explozia urbană
• Forme de aglomerare umană; studii de caz – metropole şi megalopolisuri
Capitolul III. GEOGRAFIA ECONOMICĂ
• Resursele naturale – Resursele litosferei

CLASA a XI-a

Capitolul I: MEDIUL ÎNCONJURĂTOR – PROBLEMĂ FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE
• Tipuri de medii geografice
Caracterizarea geografică a mediilor calde, temperate, reci şi montane: caracteristicile principale
ale fiecărui tip de mediu: poziţia geografică, factorii care determină fiecare tip de mediu,
elementele climatice caracteristice, elemente specifice ale reţelei hidrografice, vegetaţiei, faunei,
solurilor, aspecte ale degradării şi protecţia fiecărui tip de mediu, exemple regionale semnificative.
Capitolul IV: SISTEMUL ECONOMIC ŞI SISTEMUL GEOPOLITIC
Rolul unor state în sistemul mondial actual: Statele Unite ale Americii, Federaţia Rusă, Japonia,
China, India, Brazilia.

CLASA a XII-a

Geografie. Europa – România – Uniunea Europeană
II. Competenţe de evaluat:
1. Utilizarea corectă şi coerentă a terminologiei specifice domeniului pentru prezentarea aspectelor
definitorii ale spaţiului european şi naţional
2. Identificarea poziţiei elementelor de geografie fizică şi umană ale Europei, României şi Uniunii
Europene reprezentate pe hărţi
3. Explicarea unor succesiuni de fenomene şi procese naturale din mediul înconjurător (geografic),
la nivelul continentului şi al ţării noastre
4. Utilizarea reprezentărilor grafice şi cartografice, a datelor statistice pentru interpretarea realităţii
geografice a U.E. şi a unor ţări din componenţa acesteia
5. Analiza geografică a componentelor naturale şi sociale ale unui teritoriu la nivelul continentului şi
al ţării noastre
6. Utilizarea elementelor de geografie fizică şi umană pentru studierea comparativă a geografiei
Europei şi a geografiei României
7. Explicarea relaţiilor observabile dintre sistemele naturale şi umane ale mediului geografic, dintre
ştiinţe, tehnologie şi mediul înconjurător la nivelul continentului, al U.E. şi al României prin
analizarea unor sisteme şi structuri teritoriale şi funcţionale sau prin utilizarea datelor statistice şi a
reprezentărilor grafice şi cartografice

8. Transformarea (transferul) informaţiei dintr-un limbaj în altul, de exemplu din informaţii
cantitative (date statistice) în reprezentări grafice, din reprezentări grafice în text etc.
9. Rezolvarea de probleme
10. Prezentarea caracteristicilor de geografie fizică şi umană ale unui teritoriu
11. Realizarea de corelaţii între informaţiile oferite de diverse surse (texte geografice, tabele,
reprezentari grafice şi cartografice, imagini etc).

III. Conţinuturi: CLASA a XII-a

Geografie. Europa – România – Uniunea Europeană

A. EUROPA ŞI ROMÂNIA – ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ

1. Spaţiul românesc şi spaţiul european
2. Elemente fizico-geografice definitorii ale Europei şi ale României:
- relieful major (trepte, tipuri şi unităţi majore de relief)
- clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică)
- hidrografia – aspecte generale; Dunărea şi Marea Neagră
- învelişul biopedogeografic
- resursele naturale
3. Elemente de geografie umană ale Europei şi ale României
- harta politică a Europei; România ca stat al Europei
- populaţia şi caracteristicile ei geodemografice
- sistemul de oraşe al Europei
- activităţile economice – caracteristici generale
- sisteme de transport
4. Mediu înconjurător şi peisaje
5. Regiuni geografice în Europa şi în România: - caracteristici ale unor regiuni geografice din
Europa şi din România
- studiu de caz al unei regiuni geografice – Carpaţii
6. Ţările vecine României

B. ROMÂNIA ŞI UNIUNEA EUROPEANĂ

1. Formarea Uniunii Europene şi evoluţia integrării europene
2. Caracteristici geografice, politice şi economice actuale ale U.E.
3. Statele Uniunii Europene:
- privire generală şi sintetică
- Franţa, Germania, Regatul Unit, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Austria
4. România ca parte a Uniunii Europene:
- oportunităţi geografice ale României cu semnificaţie pentru U.E.
- România şi ţările U.E. – interdependenţe geografice, economice şi culturale
5. Problema energiei în U.E. şi în România

C. EUROPA ŞI UNIUNEA EUROPEANĂ ÎN LUMEA CONTEMPORANĂ

1. Problemele fundamentale ale lumii contemporane
2. Rolul Europei în construirea lumii contemporane
3. U.E. şi ansamblurile economice şi geopolitice ale lumii contemporane
4. Mondializare, internaţionalizare şi globalizare din perspectivă europeană
5. Europa, Uniunea Europeană şi România în procesul de evoluţie a lumii contemporane în
următoarele decenii
NOTĂ: Elaborarea subiectelor se va realiza în conformitate cu prevederile prezentei
programe de BACALAUREAT avizată prin OMECT, fiind centrată pe evaluarea
competenţelor prevăzute la punctul II. Programa a fost realizată în conformitate cu
programele şcolare de geografie pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a. Subiectele nu
vizează conţinutul unui manual anume. Manualele şcolare reprezintă doar unul dintre
suporturile didactice utilizate de către profesori şi elevi pentru parcurgerea programei
şcolare prin însuşirea de cunoştinţe şi formarea de competenţe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu